Kun je een Ally of Pakcanoe op een autodak vervoeren? Jazeker, maar door de iets flexibele constructie van de boot moet je wel rekening houden met wat extra aandachtspunten:
Zorg om te beginnen voor stevige spanbanden en een polstering van schuim rond de stangen van de dragers. Plaats de boot – als dat qua plaats van de dragers kan – zo veel mogelijk met een spantje boven de dragers. De kracht van de spanband wordt dan beter op de hele boot overgebracht dan wanneer de dragers net tussen twee spantjes in zitten en alle kracht op de boordstang komt. Die zou zelfs iets kunnen verbuigen als je de spanbanden te hard aantrekt.
Nog beter is het als je drie dragers en drie spanbanden kunt gebruiken. De boot komt zo in de lengterichting stabieler op je dak te liggen. Denk maar aan een metalen liniaal of een dunne lat die je op twee punten tussen je vingers klemt en dan eenvoudig hol en bol te buigen is, of diezelfde lat op drie punten ingeklemd en zich dan nauwelijks laat buigen.
Om vervorming van de schuimmat te voorkomen moet je de spanbanden normaal strak aantrekken en niet overdreven strak door er met je volle gewicht aan te hangen. Het aantrekken van de banden doe je kort voordat je gaat rijden en maak ze op je bestemming zo snel mogelijk weer los. Ben je bang dat de spanband toch insnijdt in de mat, dan zou je op de hoeken een kunststof plaatje onder de band kunnen schuiven om de druk beter te verdelen.
Borg de voorkant en de achterkant van de kano met een lijntje naar de bumper, een sleepoog of ander bevestigingspunt. Hiermee hou je de boot goed op zijn plaats in de rijwind en mocht er onverhoopt ergens een spanband losschieten, dan blijft de boot nog gewoon op je dak liggen.
Helemaal mooi is een lijntje in omgekeerde V-vorm met bevestiging aan twee punten bij je bumper of motorkap. Zelfs met harde zijwind gaat de boot dan nergens heen. Helaas hebben weinig auto’s hiervoor een voorziening en moet je gaan knutselen, zie de handleiding motorkap lussen maken.
Vergeet niet dat een kano (in Nederland) maximaal een meter achter je auto uit mag steken, aan de voorkant mag hij helemaal niet uitsteken. Een markeringsbord voor lange lading is dan niet nodig. In het buitenland is een dergelijk bord vaak wel verplicht!
Hoewel het vervoer van een Ally of Pakcanoeop het autodak prima gaat is het voor langere afstanden niet aan te raden in verband met het extra brandstofverbruik. Voor korte afstanden lukt het zelfs prima om twee voukano’s op je dak te vervoeren!
Leuk dat een Ally ook “op de auto past”.
Maar heb uit betrouwbare bron vernomen dat de kano relatief eenvoudig
te demonteren is en dan IN de auto past.
Dat is heel wat beter en veiliger voor de kano en mede weggebruikers, zeker op de autobaan
Dan zijn de windlasten behoorlijk hoog (en hij kan dan ook niet losschieten). Naar voren zekeren met een band is bij veel moderne auto’s lastig.
(En met een wat kleinere auto en grotere Ally steekt hij/zij? toch een snel beetje naar voren uit