Zo zout had ik het nog niet gegeten… Ja, de stangen van de Ally kano kunnen stuk, zo blijkt. Twee mensen hadden een tweedehands Ally via Marktplaats gekocht. Helaas was die de laatste keer op zout water gebruikt en nat in de plunjezak opgeborgen.
De aluminiumstangen zaten onder de witte corrosiepokken en helaas was de kielstang – waar blijkbaar al klein scheurtje in zat – zo erg aangevreten dat hij bij een volgende montage krak zei.
Een stang vervangen is natuurlijk geen probleem, maar goed afspoelen na gebruik op zout water en de boot droog opbergen had de schade kunnen voorkomen.
Op zich is het afspoelen met zoet water en goed drogen voldoende om jarenlang plezier van je Ally kano te hebben. Wil je de stangen extra beschermen, dan kun je daarvoor het onderhoudsmiddel Boeshield T-9 (spuitbus) gebruiken. Dit middel is ontwikkeld door vliegtuigfabrikant Boeing en die heeft meer verstand van aluminium.
Stangen inspuiten, inclusief alle verbindingen en veren. Even laten intrekken, uitpoetsen en een nachtje drogen. Het resultaat is prima, De stangen klikken weer soepel in elkaar als nieuw en de stangen geven ook minder aluminium af door het beschermende wax-laagje.
Vergelijkbare middelen zijn Innoclean (om corrosiepokken te verwijderen) en Innosoft (voor reiniging en bescherming).
Die ’twee mensen’ zijn wij dus…. Wij kochten inderdaad een Ally van net een jaar oud.
Zout water… brak water in het gebied waar de Ally voor bedoeld is en waar de Ally gemaakt wordt…. Normaal gebruik dus. En een Ally van net een jaar oud….
En de nieuwe stang gaat zéker ook weer breken. Er staat simpelweg enorm veel druk op de kielstang, dat is wel duidelijk. Er zit een gigantische bocht in de kielstang na enkele keren gebruik. Misschien is de skin net een beetje klein ofzo, ik heb echt geen idee maar vreemd is het wel.
Hoe het ook zij, we varen met veel plezier in de Ally.